Forbrukerinnsikt Gulv

Av Erik Horgmo
1. juni 2018
http://cdnboligkanalen.azureedge.net/20180601134615276.jpg http://cdnboligkanalen.azureedge.net/20180601134615276.jpg
0
Hvert år pusses det opp i omtrent 1 million husstander i det ganske land. Av disse utføres det innvendige arbeider i ca. 700.000 hjem. Disse utfører på sin side et utvalg større eller mindre arbeider. Og det er veldig mange som fokuserer på gulv. Det er faktisk det nest største arbeidet målt i antall husstander som utfører det, med omtrent 280.000. I tabellen under kan det se ut som trenden er negativ, men siden det ikke er noe signifikante (95%) forskjeller på verdiene kan vi ikke konkludere med annet at det har holdt seg stabilt de siste tre årene. 
Neste graf viser antall kvadratmeter gulv per arbeid utført, denne viser en økende tendens. Dette  kan tyde på at det  her er en trend til at det utføres større arbeider av gangen. I gjennomsnitt for alle år er det lagt 22,4 kvadratmeter gulv per arbeid som er utført.
Når vi ser på pengeverdien som er brukt er den i gjennomsnitt oppgitt til nesten 15.000kr per arbeid. Det vil si at det brukes omtrentlig 660kr per kvadratmeter gulv som legges/repareres. Dette inkluderer alt av materialer og arbeid. Noen utfører selvsagt arbeidet selv, da vil det kun være materialer som står for kostnaden.

Hvem utfører arbeidet?

I undersøkelsen spør vi også om hvem som har utført  arbeidene. Grafen til høyre viser  hvordan gulvleggerne fordeler seg. Nesten halvparten svarer at de har lagt gulvet selv. Dette er litt under snittet for alle arbeider vi har målt, vist med grønne streker i grafen. 
Videre er det 14% som har lagt gulv med hjelp av familie og venner. Dette er en litt høyere andel enn for alle arbeider sett under ett.  
Håndverkere brukes i omtrent samme grad som snittet for alle andre arbeider. 10% bruker håndverker delvis, altså til de delene av arbeidet man ikke kan eller ønsker å gjøre selv. 28% har latt hele arbeidet gå til håndverkere. Andelen som har inkludert håndverkere har de siste tiåret gått gradvis oppover. Både på grunn av bedre økonomi og mindre lyst til å utføre denne typen oppgaver selv, men også nye krav som innføres til å bruke håndverker på en del arbeider.



Gulv fordelt på rom

Grafen til høyre viser  hvilke rom disse gulvene er lagt i, og viser at det utføres mest gulvarbeidet kjøkkenet og på badet. Vær obs på at dette ikke sier noe om det er parkett eller fliser som legges. Alternativet "Flere rom" tilsier at det er to eller flere av rommene som er oppgitt det er lagt gulv i. Vi antar at disse ville fordelt seg ganske jevn utover grafen i samsvar med de andre svarene. 

Disse rommene utføres det ofte større prosjekter i, og det faller da naturlig at man også bytter gulv i den sammenhengen. Men det er goså mye som går til stue, soverom og andre oppholdsrom. Blant annet er gangen er rom som opplever større slitasje og kanskje oftere må byttes gulv enn andre rom.
0

Inspirasjonskilder


Det kan være vanskelig å få gode svar på hvor inspirasjonen for oppussing kommer fra. Mange opplever seg selv om sin største inspirasjon, sannheten er kanskje at de ikke er bevisst hva som påvirker og inspirerer dem.  I følge undersøkelsen har TV, radio, blader, reklame eller sosiale medier  omtrent ingenting å si, men dette er ikke er i tråd med vår generelle oppfatning. 
Grafen under viser resultatene fra undersøkelsen. Høyest andel svarer at det er behovet for oppussing som inspirerer dem mest, men også utstillingene i butikk er en viktig inspirasjonskilde og har mye å si for valg av gulv. 

Initiativtaker og Beslutningstaker
Hvem i en husstand med en mann og en kvinne som tar initiativ og beslutning om produkt  varierer veldig fra arbeid til arbeid. Gulv betyr mye for hvordan hjemmet kommer til å se ut, og er noe som begge benytter seg av like mye. Det er derfor naturlig å tenke at dette er et initiativ og en beslutning som i større grad tas sammen. Og det er nettopp dette tallene under viser. Menn synes å være litt mindre interesserte enn snittet og i forhold til kvinner når bare en av de to tar initiativ eller en beslutning. 
Informasjonsinnhenting
Når det gjelder gulv skjer informasjonsinnhentingen  i følge undersøkelsen i hovedsak i butikken. I forhold til gjennomsnittet skiller gulvkundene seg markant ut på dette punktet, det er derfor svært viktig at butikkene har god utstilling, og riktig informasjon til kundene der. 
Butikker/Nettsteder sjekket før kjøp
Aktiviteten som gjøres i forkant av et kjøp er avgjørende for at kundene skal gjøre et riktig valg. Siden vi vet at kunden gjør en stor del av sin informasjonsinnhenting om gulv i butikken,  er et viktig å  se på hvor mange butikker de faktisk er i for å innhente informasjon og tilbud. Den oransje grafen under viser hvor mange butikker som besøkes før kjøp. Når det gjelder gulv er det en lavere andel enn gjennomsnittet som ikke besøker en butikk før de kjøper gulv, de fleste besøker både to og tre butikker før de bestemmer seg. Gulv er altså et produkt som du sannsynligvis ikke kjøper i første og beste butikk. Aktiviteten og konkurransen mellom butikker og utstillinger er viktig her. 
Når det gjelder hvor mange nettsteder som er sjekket, er aktiviteten noenlunde som for øvrige produktområder. 60% sjekker ingen nettsider før de skal handle, i hovedsak gjelder dette  de litt eldre generasjonene. De yngre aldersgruppene benytter nettet mer aktivt for å tilegne seg informasjon.

Viktigste kriterier for valg av produkt

Vi har i vår undersøkelse valgt å konsentrere oss om fire elementære forhold vi tror i stor grad er årsaken til de valg som tas, disse er pris, design, funksjon og kvalitet. De oransje stripene i grafen under indikerer  gjennomsnittet for alle arbeider. For gulv er det  kvalitet  som synes å være den  viktigste årsaken, men også design har stor betydning. Funksjonen derimot oppgis sjelden som årsak, men dette er naturlig for en slik gulv som har begrenset med variasjon i funksjonalitet. 
For alle produktgrupper sett under ett er design minst viktig, mens kvalitet er det viktigste når vi skal velge produkter for oppussing.

Kjøpskanal og butikktype

De fysiske butikkene er som tidligere nevnt viktig  for en som skal legge gulv, dette kommer også tydelig frem når det gjelder valg av kjøpskanal. 85% velger å handle gulv i en fysisk butikk, dette  er godt over snittet på 70%. Det er også en lavere andel som velger å handle  inn gulv via håndverker enn for alle produktgrupper sett under ett. Nettbutikker synes per nå å være nesten fraværende i dette markedet, men vil trolig øke i takt med mulighetsrommet kundene har til å finne informasjon, sammenligne produkter og bestille gjennom nettbutikker. 
Videre ser vi at byggevarehusene står for over halvparten av kjøpene, dette er godt over snittet for alle arbeider sett under ett. Spesialforretninger er mye brukt som kjøpested for gulv, her handler 33% av kundene. Eksempler på spesialbutikker kan være egne gulvbutikker, flisbutikker, kjøkken/bad spesialister eller andre butikker som har et litt mer spesialisert fokus. 
false
0

Årsak til valg av kjøpskanal

Det er også interessant å se på hvilke faktorer som spiller en rolle når man velger den kjøpskanalen man gjør, i grafen under ser vi en oversikt over hva gulvkundene har svart på dette.  Kampanjer og rabatter har høy betydning for valg av kjøpskanal for gulv. Vi vet fra våre kampanjeanalyser at det har gjennom den siste treårs perioden stadig har blitt annonser flere dyrere gulv med høy kvalitet, dette  er også  en faktor som har spilt en rolle her. 

Gulvprodusent valgt

Vi har spurt de som har pusset opp gulv  hvilket merke det var på gulvet de kjøpte. Størstedelen (42%) vet faktisk ikke hvilket merke de har kjøpt. det kan være flere årsaker til dette, for eksempel det er et uspesifisert merke eller at det ikke var så viktig for dem da de kjøpte. En annen viktig årsak til dette er at produsentnavnet ikke er synlig på et lagt gulv.  Det er likevel viktig å merke seg det at folk ikke er så oppmerksomme på denne detaljen etter at jobben er utført. 
Pergo er den merkevaren som totalt sett er mest valgt og identifisert blant disse gulvkundene. De fleste andre merkene er totalt sett mye mindre valgt og/eller identifisert i etterkant av et arbeid. 
Ser vi på utviklingen av disse merkene over flere år,  ser vi at Berry Alloc har hatt en fantastisk utvikling, fra 2% i 2015 til nesten 12% i 2017. Pergo sammen med flere av de mindre merkevarene har gått litt opp og ned. Det er viktig å påpeke at disse tallene ikke forteller oss hvorvidt f.eks Berry Alloc har solgt mer eller om deres kunder bare har blitt mer oppmerksomme på hva de har kjøpt. Men man kan anta at det er en kombinasjon av disse. Kampanjer, som vi tidligere snakket om,  vil også kunne  knytte merkenavn til produktene kundene til slutt velger å kjøpe.

Type gulvarbeid og gulvtype

Dette kakediagrammet  viser at majoriteten av de som gjør arbeider relatert til gulv legger helt nytt gulv. I mange tilfeller er dette eneste løsning, og ofte kan det være vel så billig som for eksempel å pusse og lakke et tregulv. Likevel er det hele 17,5% som pusser opp eller reparerer det eksisterende gulvet. Dette er en viktig anledning for de som selger blant annet lakk. 
Det er laminat som er gulvtypen som er mest populær om dagen, sammen med parkett så utgjør disse to tredjedeler av gulvmarkedet. Fliser utgjør  over 21% av gulvtypene som er valgt, og her står selvsagt badet for den største delen. Også i inngangspartier, kjøkken og andre utsatte områder legges fliser.

false
0
Vil du vite mer om nordmenns oppussings- og kjøpspreferanser ta kontakt med Erik Horgmo i Prognosesenteret (erik.horgmo@prognosesenteret.no) eller ring 24 11 58 80.
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF
Les også