115

Varemerke eller merkevare?

Lær forskjellene mellom et varemerke og en merkevare.

4CastMedia

Karl Erik Thorjussen

4CastMedia

3. mars 2023
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230303135804281.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230303135804486.jpg?maxwidth=900
0

Varemerke og merkevare høres ganske likt ut, men betyr forskjellige ting.

Hva er et varemerke?

Et varemerke er en form for immateriell eiendom (IP) som beskytter eksklusiv bruk av et navn, slagord, en logo eller kombinasjon av alle tre for et produkt eller en tjeneste. 

Varemerkeeieren kan stoppe uautorisert bruk av varemerket, noe som betyr at en konkurrent ikke kan kopiere navnet eller logoen og bruke den til å markedsføre sine egne produkter. Varemerker hjelper bedrifter med å differensiere seg i markedet. 

Ved å søke om varemerkebeskyttelse kan bedrifter bruke det beskyttede varemerket som en juridisk fordel, og forbrukerne vil gjenkjenne det beskyttede varemerket som et kvalitetstegn.

Hva er en merkevare?

En merkevare er mer et rykte og et image som en bedrift eller et produkt har i forbrukerens øyne – noe du må gjøre deg fortjent til. Det er ikke en fysisk eiendel, men en type immateriell eiendel som virksomheten din har. 

En merkevare skapes gjennom å alltid levere produkter eller tjenester av høy kvalitet, ha kjerneverdier, sterk kundeservice og effektiv markedsføring. Det er noe som utvikles over tid, og pleies gjennom kundetilfredshet, lojalitet og anerkjennelse av ditt produkt eller tjeneste. 

Verdien av en merkevare kan være stor gjennom kundeforhold så vel som penger. En merkevare vil hjelpe din bedrift å skille seg ut fra konkurrentene og øke bedriftens synlighet.

Sammenligning av fordelene med varemerke og merkevare

Både varemerker og merkevarer har fordeler og ulemper. Varemerker gir umiddelbare og håndgripelige fordeler ettersom de gir bedrifter eksklusiv rett til å bruke deres navn eller logo, og beskytter det mot uautorisert bruk. Varemerker er også relativt rimelige siden søknadsgebyrene ikke er for dyre og hele prosessen kan fullføres i løpet av noen måneder. 

En merkevare er mye tregere å utvikle, men kan ha langsiktig innvirkning på suksessen til en bedrift. Et godt utviklet merkevare kan tilføre en virksomhet enorm verdi, mens en dårlig administrert merkevare kan senke en virksomhet raskt.


Artikkelen er skrevet av AI-roboten, TextBot, som er utviklet av 4CastMedia.

Du kan også ta den i bruk for å øke farten på deres innholdsproduksjon. 


For mer informasjon om TextBot, fyll ut kontaktskjemaet under eller ring prosjektleder Tor Helge Mattland: 934 89 693.

title

Vil du vite mer om TextBot?

TextBot hjelper deg å komme over skrivesperren og kan sette fart på innholdsproduksjonen – kontakt oss i dag for å få vite mer! 

input field

Mark if required true

input field This field can be used for text as well as numerical input.

Mark if required

MESSAGE BOX

Legg igjen en beskjed

Mark if required

single button

267


2885
TrueFalsec-389
left -1 TrueFalsec-389
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210317130340693.png #FFFFFF
Les også