SWITCH SECTION

Stemmestyrt varme - noe for deg?

Er stemmestyring bare en hype, eller har det en reell nytteverdi?

Av Micro Matic

Johanne Skaatun

Micro Matic

4. desember 2019
Av Micro Matic

Johanne Skaatun

Micro Matic

4. desember 2019
Photo by Kazden Cattapan on Unsplash
kazden cattapan
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200110134040296.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200110134924845.jpg?maxwidth=2000
0


Det siste halvannet året har det vært mye snakk og skriverier om smarthøyttalere og digitale assistenter i norske og utenlandske medier. Du har helt sikkert fått med deg reklamene for dette på TV eller i elektronikkjedenes tilbudsaviser. For åpent galleri utspiller det seg en plattformkrig; de tre store teknologigigantene Amazon, Apple og Google kjemper om å vinne forbrukernes og leverandørenes gunst slik at de kan ta posisjonen som markedsleder og de facto standard. Det nye brukergrensesnittet, stemmen, er et friskt pust for mange, men hvilken verdi har det for deg som forbruker å ta i bruk løsninger for hjemmeautomasjon via en slik digital assistent?


Hype eller reell nytte? 

Det er mye hype knyttet til hva ny teknologi som blant annet digitale assistenter og stemmestyring skal kunne gjøre, og hvilken innvirkning det vil ha på vår hverdag. Spesielt fra de mest visjonære teknologioptimistene. Noen hevder det vil revolusjonere livene våre, mens andre mener det bare er en forbigående greie. Sannheten ligger som regel et sted i mellom de to ytterpunktene. Ting går i sykluser som avhenger av både teknologisk utvikling og adopsjon i markedet. Med tanke på at det globale salget av smarthøyttalere i 2019 var estimert til  svimlende 260 millioner enheter tyder det i alle fall på at interessen er stor. 

Hvilken opplevelse man får, og hvilken verdi det genererer for den enkelte kommer blant annet an på hvilke forventninger man går inn med. Noe av det man bør være innforstått med er at den digitale assistenten ikke skjønner alt man sier ennå, spesielt ikke om man velger norsk språk. Slik de fungerer per i dag kan assistentene respondere på kommandoer og enkle spørsmål og ikke komplekst sammensatte spørsmål. Assistenten fungerer heller ikke som en samtalepartner som er i stand til å gi resonnementer eller holde på en rød tråd. De digitale assistentene vil derfor trolig ikke revolusjonere hverdagen til de fleste av oss med det første, men kanskje bidra til å gjøre den litt enklere ved å la oss koble sammen løsninger.

Sy sammen ditt eget lille "smarthus"

Vi mener at et smart hjem i all hovedsak er noe som skal fungere av seg selv uten at du som bruker og boligeier skal måtte gå inn og justere på de ulike bestanddelene hele tiden. Det er derfor i det lange løp mer interessant med teknologien bak og konsekvensene, enn selve stemmestyringen. 

Den største verdien for deg som forbruker ligger etter vår mening i at du vil kunne sy sammen en løsning med produkter fra prefererte leverandører. Løsninger som ellers kanskje bare ville vært tilgjengelig i de ulike leverandørers proprietære systemer. Man kan nå i mye større grad velge produkter fra ulike leverandører av termostater, panelovner, lysstyring, solavskjerming, multimedieenheter, og så videre, for så å knytte produktene sammen i en tredjepartsplattform, for eksempel Google Home. Alle fuksjoner bli lett tilgjengelig, og til en relativt overkommelig kostnad. Disse integrasjonene lar seg gjøre gjennom programmeringsgrensesnitt (også kalt API) som knytter sammen de ulike brukerkontoene dine i skyen. Ergo er det ikke slik at man kan kvitte seg med alle appene man har for styring av de ulike løsningene i boligen, men man kan få samlet bruken av de aller fleste i én og samme app. Ved å få et litt mer helhetlig system vil mange også kunne oppleve at det er enklere å spare strøm enn når de er nødt til å justere alle løsninger individuelt.

Styr boligen med scenarioer

Å kunne bruke enkle stemmekommandoer som "øk temperaturen i stuen med 2 grader" er i en del situasjoner meget praktisk. Det ligger dog en betydelig større nytteverdi i å kunne styre flere enheter samlet gjennom bruk av scenarioer. Eksempelvis vil man kunne lage et scenario kalt "filmkveld", hvor man kjører ned solavskjermingen, dimmer ned lysene og øker temperaturen noe for det rommet hvor man skal se på film - alt aktivert med én enkelt kommando. 

Dette er med på å gjøre boligen litt smartere, og hverdagen litt enklere. Per i dag er dette dessverre ikke tilgjengelig i den norske versjonen av Google Home-appen. Inntil videre er man dermed nødt til å benytte den engelske versjonen av appen eller IFTTT (IF This, Then That) for å lage scenarioer.


For noen brukergrupper vil stemmetyring av eksempelvis varme, være en stor fordel som kan forenkle hverdagen betraktelig. For eksempel vil eldre eller mennesker med funksjonsnedsettelser slippe å sjekke hver enkelt termostat for å  justere varmen. Å styre boligens oppvarming med stemmen via en digital assistent er ikke noe som passer for alle, men for en del mennesker vil det faktisk ha en reell nytteverdi.

Hvor store nytteverdien kan bli, avhenger av hvilke ambisjoner, preferanser og forventninger man går inn med, samt hvilken innsats man legger ned i oppsett av løsningen.

5076
c-50TrueFalse
Kommersielt innhold fra Boligkanalen
0

Futurehome er en norsk teknologi startup stiftet i Stavanger i 2013. 

Siden den tid har bedriften vokst til over 25 ansatte med kontorer i Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim. Vi har bygget opp et banebrytende produkt og fått dyktige investorer med på laget. 

I dag har vi gode samarbeid med Get, Bravida, Norgeseliten og Berggård Amundsen. Våre løsninger kan også enkelt integreres i leveransen fra Gilje og deres dører og vinduer. Vi leverer sammen med dette et av de mest brukervennlige smarthusene på markedet. 


1017

1086

1086
c-19
c-19
c-19TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20180705080540789.png #FFFFFF