SWITCH SECTION

Dette er nordmenns oppussingsplaner for baderommet i 2021

En av fire nordmenn ønsker å pusse opp baderommet i løpet av det neste året, viser en fersk forbrukerundersøkelse. Da er første stopp for å samle inspirasjon enten hos fagfolk eller i butikk. Men det gjelder ikke hvis de yngste får bestemme.

Av Grohe AS

Jeanine Lund

Grohe AS

9. mars 2021
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210309081506923.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210309081506923.png?maxwidth=900
ZZH_T39617E01_000_01.png ZZH_T39617E01_000_01.png
0

Det siste året har vi tilbrakt mye tid innenfor husets fire vegger, og ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført på vegne av Grohe, kan det se ut til å klø litt ekstra i oppussingsfingrene til mange her til lands.


Undersøkelsen viser nemlig at en av fire nordmenn ønsker å pusse opp badet i løpet av 2021, og da er det først og fremst hos fagfolk eller i butikk vi henvender oss for å hente baderomsinspirasjon. Hele to av tre nordmenn oppgir det som sin viktigste inspirasjonskilde, og da ser det lyst ut både for bransjen og handelsstanden. Allikevel viser funn i undersøkelsen at dette er en trend som kan snu med årene, etter demografien å dømme. 


Sosiale medier vs fagfolk

Det er først og fremst de eldre i befolkningen som oppgir fagfolk og butikk som deres primære inspirasjonskilder. Nærmere åtte av ti over 40 år sverger nemlig til de to tradisjonelle inspirasjonskildene, mens kun fire av ti under 40 år mener det samme. Den yngre garde setter standarden for fremtidens trender, og ifølge tallene ser det ut til at sosiale medier vil være den viktigste inspirasjonskilden i framtiden. Fagfolk tar allikevel en god andreplass blant de under 40, så helt bekmørkt er det ikke for bransjen, mener Anne Øiseth, Country Manager i Grohe Norge.

— Mange velger å kontakte fagfolk når de skal pusse opp badet, rett og slett fordi det er en stor oppgave mange ikke vet hvordan de skal angripe. Sosiale medier er riktignok en inspirasjonskanal kommet for å bli, men det vil alltid være behov for å snakke med en ekspert. Det er da man kan få konkrete råd på hva som er mulig å få til hos den enkelte, sier Øiseth. 

Selv om fire av fem nordmenn sier at de er fornøyde med badet sitt slik det ser ut i dag, er det fortsatt én av fire som kan tenke seg å pusse opp i løpet av 2021. Og da skal stilen ligge så nært skandinavisk minimalisme som mulig. Det oppgir faktisk så mye som halvparten av befolkningen. En annen populær stil er mørk mystikk, men her er det en god del flere menn enn kvinner som peker på stilen som sin favoritt. 


Kvinner og menn strides om prioriteringene

Det er også et stort skille mellom hva menn og kvinner synes burde prioriteres på badet. Mens over halvparten av kvinnene i undersøkelsen synes farger og interiør er viktigst, er det bare en tredjedel av mennene som støtter dette. Smarte teknologiske løsninger er høyt oppe på prioriteringslista hos mennene, mens dette er sisteprioritet for kvinnene. Flere av kvinnene sier derimot at miljøvennlige løsninger, som for eksempel sparedusj og vannbesparende kraner er viktig. Mennene på sin side mener det er viktigere at løsningene er så rimelige som mulig enn at de er miljøvennlige.

— Tallene i undersøkelsen stemmer godt overens med våre observasjoner. De mest innovative løsningene, som for eksempel dusjtoalettet Sensia Arena, er mest populære blant våre mannlige kunder, mens kvinnene går for mer miljøvennlige dusjsystem og kraner, sier Øiseth, og fortsetter:

—Samtidig er det interessant å se at de på sett og vis enes på veien, for de innovative løsningene er gjerne mer miljøvennlige også. Dusjtoalettet er et godt eksempel på dette, da det sparer en familie for mange kilo med toalettpapir i året, konkluderer Øiseth. 

____________________________________________________________________________

Om GROHE

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021. 



I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.


GROHE Norge


Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no


5037
c-394TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210303192713949.png #FFFFFF
Les også