Farvel til stramme linjer. Nå skal baderommet være et avslappende tilfluktssted med myke former, naturlige materialer og friske farger.
Farvel til stramme linjer. Nå skal baderommet være et avslappende tilfluktssted med myke former, naturlige materialer og friske farger.
SWITCH SECTION

Leken luksus: Dette er baderomstrendene for 2021

Denne våren handler det om å skape feriefølelsen hjemme.

Av Grohe AS

Jeanine Lund

Grohe AS

29. mars 2021
Av Grohe AS

Jeanine Lund

Grohe AS

29. mars 2021
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210329081127992.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210329081127992.jpg?maxwidth=900
Grohe_3.jpg Grohe_3.jpg
0

Følg ekspertrådene, og innred badet med grønne planter, friske farger og 70-tallets buede former i en moderne vri.


Samtidig som reisebudsjettene minsker, bruker nordmenn mer på oppussing av hus og hjem. Hele én av fire oppga i fjor at de ønsker å pusse opp badet i 2021, ifølge en undersøkelse gjennomført på vegne av baderomsprodusenten Grohe. Mens mange av oss drømmer om å reise på utenlandsferier og luksushoteller, tar også trendbildet oss i en eksotisk retning på baderommet.

– Vi ser en tydelig trend hvor man ønsker å bringe utenlandsferien inn på baderommet. Nå er det regndusj og frittstående badekar som gjelder, forteller Anne Øiseth, Country Manager i Grohe og Leader Norway i LIXIL EMENA, og fortsetter:


– I tillegg skal baderommet bestå av naturlige materialer, varme farger og buede servanter, toalett og kraner. Når vi ikke kan reise til Tulum, Indonesia eller Miami, kan vi heller ta med oss varmere strøk inn på baderommet, og skape litt ekstra luksus og feriefølelse. 


En oase i hjemmet: Bringer naturen innendørs

Med mye innetid de siste månedene, øker også behovet for å ta med naturen inn på baderommet. Selv om tropiske utendørsdusjer kanskje ikke er å foretrekke i klimaet her til lands, kan vi heller benytte oss av store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys, og som gir utsikt til frodig natur. Har du ikke store vinduer eller mye plass på baderommet, er det også andre måter å lage litt ferieluksus på baderommet, forteller trendanalytiker Jorunn Tharaldsen. 

– Det er ikke alle som har plass til et frittstående badekar midt på gulvet eller har store vinduer fra tak til vegg. Skal du pusse opp badet, og allikevel ønsker et hint av luksus og feriefølelse, så ser vi at naturstein i gylne farger står sterkt i trendbildet. Særlig vil kalksteinen få sin renessanse dette året. Du kan også dekorere med grønne planter og velge naturlige materialer og farger i innredningen som skaper et varmere og organisk uttrykk, forteller Jorunn Tharaldsen, trendanalytiker i Modena. 

Dersom du er i gang med et helrenoveringsprosjekt på baderommet, er også en kombinasjon av store fliser på gulv og små fliser på vegg en trend vi vil se fremover. Her kan du enten velge mellom varme jordfarger i beige, brunt eller sandhvit, eller om du våger deg på spreke farger i rosa, grønn eller blå i en herlig 70-tallsånd. 

Det uperfekte som gjelder

Buede former, runde kanter og asymmetriske elementer dominerer trendbildet i interiørverdenen denne våren, og baderommet er intet unntak. Det er ikke bare fargene og materialene som skal være naturlige, nå vil vi også ha organiske og uperfekte former og fasonger. Men du trenger ikke nødvendigvis bygge buede dusjvegger eller bytte ut hele baderomsinnredningen for et moderne uttrykk, forteller interiørarkitekt Camilla Bentzen i Ramsøskar arkitekter. 

– Innfør de avrundede formene ved å henge opp asymmetrisk kunst og runde speil, eller bytt til bueformet armatur. Dette vil gjøre mye for å myke opp rommet, og gi en følelse av luksus og avslapning, sier Bentzen.  



_______________________________________________________________________________


Om GROHE

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.


I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet. 


GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no



5350
b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210303192713949.png #FFFFFF