115

Bruker mer tid på å undersøke boliger

Nye forskriftskrav, men også krav til forberedelser og rådgivning, gjør det mer tidkrevende å foreta befaring av boliger, viser en ny oversikt. Samtidig ser det ut til at et flertall av forbrukerne nå er kjent med de nye reglene.

Av Norsk takst

Catharina Kruse

Norsk takst

1. februar 2022
SWITCH SECTION
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220131230314747.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220131230314747.jpg?maxwidth=2000
100
0

Fra årsskiftet trådte endringene i Avhendingsloven i kraft. Selger kan ikke lenger ta forbehold om at boligen selges som den er, men må dokumentere tilstanden. På den annen side er kjøpers mulighet til å klage på feil og mangler begrenset, hvis disse er avdekket og beskrevet i salgsinformasjonen.


– Dermed har det blitt viktigere å innhente gode og grundige tilstandsrapporter laget av kompetente takstingeniører. At det gjøres grundigere dokumentasjonsinnhenting og befaringene nå tar lenger tid er positivt, og viser at dette følges opp i praksis, sier Daniel Ø. Helgesen, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Norsk takst. 


En undersøkelse blant organisasjonenes boligspesialister viser at mange har mye å gjøre, men at over halvparten fortsatt har god kapasitet.


Får mange spørsmål

– Tilbakemeldingene viser også at drøyt to tredjedeler av boligkundene har hørt om de nye reglene, selv om graden av kunnskapsnivå synes å være ulikt. Mange har derfor en del spørsmål når takstingeniøren kommer, sier Helgesen.


Hulltaking er temaet som tas opp hyppigst.


– Hovedregelen er nå at det skal bores hull for søk etter fukt i våtrom og rom under terreng, og det er naturlig at kundene føler seg usikre på hva dette innebærer. Allikevel har de fleste forståelse for dette når takstingeniørene forklarer at det er et forskriftskrav.


Mange spør også om kravene til dokumentasjon på at arbeid i boligen er utført av fagfolk, og ikke alle er godt nok forberedt når takstingeniørene kommer på befaring.  Takstingeniørene melder om at ca. 85% av kundene ikke har klargjort boligen godt nok før befaringen, og at de må bruke ekstra tid med kunden.


- Det kan virke som at markedet krever litt tilvenning, men etter hvert som de nye reglene får satt seg vil nok tidsbruken på denne typen veiledning bli mindre. Det er enda viktigere nå enn tidligere at takstingeniøren kommer tidlig inn i salgsprosessen, sier Helgesen


God takstkapasitet

Mange takstforetak har fått ekstra mye å gjøre som følge av endringene i Avhendingsloven.


– Fire av ti oppgir at det er mer hektisk enn på samme tid i fjor, som følge av de nye kravene til tilstandsrapporter. Samtidig rapporterer de aller fleste at de har kapasitet til å håndtere dette, så tilgangen til bygningssakkyndige er jevnt over god i hele landet, sier Daniel Ø. Helgesen.


Hensikten med de nye reglene er å bidra til tryggere bolighandel og færre konflikter mellom kjøper og selger. Norsk takst har støttet helhjertet opp om endringene. Det samme har Forbrukerrådet, Huseierne og Norges Eiendomsmeglerforbund.



Kontaktinfo:

Daniel Ø. Helgesen, adm. direktør i Norsk takst, telefon 952 43 809

2637
b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20190613205445726.png #FFFFFF
Les også