Forbrukerne vil styre strømforbruket

Høyere strømpriser påvirker preferansene

Smartly AS
17. desember 2018
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20181030115723164.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20181030115723164.jpg?maxwidth=2000
0

Moderne teknologi kan hjelpe oss med det meste i huset og det er ofte de kule og artige anvendelsene som får mest oppmerksomhet. Eksempelvis stemmestyring av musikk, lys og underholdning og muligheten til å lage disco i stuen på et blunk.

Det er imidlertid ikke slike funksjoner som opptar forbrukerne i praksis. De er nemlig mer opptatt av grunnleggende funksjoner. Slik ser topp tre-listen over hva forbrukerne ønsker å bruke smartfunksjoner til i fremtiden:

  1. Styring  og automatisering av innetemperatur
  2. Styring av strømforbruk 
  3. Styring av lys og dører

Slik ser hele listen over forbrukernes ønsker om smart teknologi ut:

- Vi ser forbrukernes ønsker om strømstyring i sammenheng med høye strømpriser. De norske kraftprisene var om lag 85 prosent høyere i tredje kvartal i år enn i tilsvarende kvartal i fjor, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Tall for elektrisitetspriser fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at strømprisene var høyere i første halvår enn noen gang siden denne tallseriens begynnelse i 2012, sier administrerende direktør Bjørn Birkeland i Prognosesenteret. 

Forbruk til oppvarming representerer dessuten over halvparten av husholdningenes strømforbruk og det er mye å spare på å optimalisere her. Blant annet kan nattsenking av temperatur alene bidra til 10 - 15 % årlig besparelse. Derfor er det kanskje ikke så rart at akkurat dette temaet er viktig for forbrukerne. 

 - Det er spesielt interessant å se på forskjellene mellom hvilke smartfunksjoner forbrukerne allerede har, og hva forbrukerne ønsker seg. Smartfunksjoner for underholdning og innbrudds- og brannsikkerhet er allerede utbredt, mens det kan forventes sterk vekst for de strømrelaterte smartfunksjonene, sier Birkeland.

Det er Prognosesenterets oppussingsportal som viser hvilke smartfunksjoner forbrukerne ønsker seg. Spørsmålene gjelder såkalt ROT-arbeid, som er en forkortelse for renovasjon, oppussing og tilbygg. 

Oppussingsportalen gjennomfører halvårlige intervjuer med 2 000 forbrukere. Undersøkelsen gir svar om forbrukeratferd for alle typer oppussing, som i tillegg kan brytes ned på kjennetegn ved respondentene. 

2364
c-8TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20180828103041347.png #FFFFFF